Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

24 Mart 2013 Pazar

İÇLİ KÖFTE (ADANA İÇLİ KÖFTESİ)



Nasıl, kimler tarafından icat edilmiş bilmiyorum. Nefis ve tartışılmaz çok sevilen bir klasik Adana yemeğidir içli köfte. Küçükken hep merak ederdim, bu kıymalar köftenin içine hangi kapıdan girmiş? Kırk Haramiler misali o esrarengiz kapının ''açıl susam açıl'' diyerek açılıp, içine kıymanın girip kapısının kapandığına inanırdım. Sonraları yapılışını görünce annemin kapıyı açıp kapadığını öğrendim.



Benim büyüklerimin değişmez yemeklerinden olan içli köfteyi annemin tarifiyle veriyorum.
Davet sofralarımın değişmez yemeklerinden içli köftenin yanına 
tahin salatası (tarator) çok yakışır. Mutlaka köfteyle birlikte sunun.
İşte köftenin yapılış aşamaları.




MALZEMELER
Dışı İçin:
  • 500 gr. (1 kase ) yağsız dana eti  (dövülmüş ve ince sinirleri alınmış) 
  • 800 gr. (2 kase) köftelik ince bulgur (koyu renk ve karakılçık cinsi)
  • 1 adet yumurta
  • 4 avuç dolusu un
  • 2-3 yemek kaşığı biber salçası
  • 2 tatlı kaşığı kimyon
  • Tuz
  • Yeterince su
İçi İçin:
  • 1 kg. yağsız kuzu kıyma
  • 1 kg. soğan
  • 1 yemek kaşığı biber salçası
  • 2 yemek kaşığı kırmızı pulbiber
  • 550-650 gr. tereyağ (yarısını margarin kullanabilirsiniz)
  • Karabiber
  • Tuz
YAPILIŞI
İçli köftenin içi, önceden hazırlanmalı ve buzdolabında en az 3-4 saat, tercihen 1 gece bekletilmelidir. 
  1. Yağsız kuzu kıymayı genişce bir tavada üzerine 1 çay bardağı su dökerek ve sürekli kaşık ile bastırıp, karıştırarak kısık ateşte suyunu salıp çekmesini sağlayın.
  2. Yağı ve ince çintilmiş veya makinede çekilmiş soğanları kıymaya ekleyin. Yavaş yavaş kıymayı kavurun. Tuzunu ekleyin.
  3. Kıyma ve soğanlar suyunu çekip soğanlar içinde iyice şeffaflaşınca pulbiberi ve salçayı ekleyin. Gerekirse tuz eklemesi yapın.
  4. Ocaktan alıp karabiber ekleyin. Geniş bir tepsiye kıymayı yazalayın. Kıymanın yağı her tarafına eşit şekilde yayılmalı, bir tarafında birikim olmamalıdır.
  5. Hazılanan iç oda sıcaklığına gelince buzdolabında iyice soğumaya bırakılmalıdır.
  6. Köfte yapılacağı zaman  kıyma azar azar boydan boya kaşık ile sıyırılmalıdır (fotoğrafta görüdüğü gibi).
  7. İçli köftenin dışı için, bulgur, salça, kimyon, tuz ve biraz su ile elinizle karıştırın. Üzerini kapatın. 15- 20 dk. bekletin. Böylece bulgurun şişmesini sağlayın. 
  8. Bulgur şiştikten sonra 1-2 avuç su ile biraz yoğurun. Bulgur yumuşayınca dövülmüş eti ekleyin, yoğurmaya devam edin.
  9. Et ile bulgur iyice kaynaşınca yumurta ve azar azar un ekleyip elinizle de biraz su alıp yoğurun.
  10. Bu yoğurma işlemi macun kıvamına gelinceye kadar devam edin. 
  11. Elde ettiğiniz hamur rahat açılınca kıvamı olmuş demektir (Burada göz kararı ve el yordamı işin içine giriyor).
  12. Hamurdan ceviz büyüklüğünde elinize alın. İşaret parmağınız ile açın. Kıymadan 1,5-2 yemek kaşığı kadar doldurun. Elinizi suya batırarak altı düz, üzeri tümsek şekil verin (fotoğrafta görüldüğü gibi).
  13. Köfteleri üzeri çok az su ile ıslatılmış tepsiye dizin. Köfteleri buzdolabına alın. Köfteler biraz kendini çekmelidir.
  14. Geniş bir tencerede su kaynatın. Tuz ve köftelerin dağılmasını önlemek için bir parça limontuzu veya limon suyu ekleyin. Köfteleri içine salın. Köfteler önce tencerenin dibine çökecektir. Pişmeye başlayınca suyun üzerine çıkacaktır. 
  15. suyun yüzüne çıkıp pişen köfteleri bir kevgir yardımı ile alın. 
  16. Sunacağınız tabağa alın. Bekletmeden sıcak halde servis yapın.







6 yorum:

  1. Bir Adanalı gelini olarak bu lezzete kayıtsız kalamam çok güzel bir yemek ve emekli ellerinize sağlık sevgiler:))

    YanıtlaSil
  2. mmmmmmmm canım aynen bende bu kıymaları nasıl içine koyuyorlar derdim:)))eline sağlık...

    YanıtlaSil
  3. Denemeyi o kadar çok istiyorum ki. Bir türlü vakit yaratamadım. Çok da seviyoruz.
    Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  4. Ellerine sağlık ben de biraz daha farklı yapmıştım. Yakında paylaşacağım. Ellerine sağlık şahane görünüyor...

    YanıtlaSil
  5. Canımm nasıl da güzel oymuşsun içini,maşAllah imrendim sana:)
    Hamaratsın vesselam.
    Ellerine,emeğine sağlık.
    Şifa olsun:)

    YanıtlaSil
  6. Çok severim içli köfteyi, bayıla bayıla yerim :) Nefis görünüyor bunlar da. Ben hamura hiç biber salçası koyarak denemedim, bir de sizinki gibi deneyeceğim. Daha lezzetli olacaktır eminim. Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...